Toiminta

Informaatiota opetusryhmistä, ilmoittautumis- ja maksukäytännöistä sekä menettelytavoista turvallisuuden ja työrauhan takaamiseksi.

Ryhmäkoot

Ryhmäkoot suunnitellaan lasten iät, tilakoko ja ohjaajien lukumäärä huomioden. Ryhmät täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Jos ryhmä on täysi, ilmoittautuja liitetään jonotuslistalle. Kun halukkaita samanikäisiä lapsia tai nuoria on riittävästi, pyritään muodostamaan uusi ryhmä.

Suomi-Koulun ryhmät:

• Talitintit: 3-5 -vuotiaat

• Ilvekset: 6-9 -vuotiaat

• Karhut: 10-18 -vuotiaat

Ikärajat ovat suuntaa-antavia; opettajat auttavat mielellään oikean ryhmän valinnassa.

Isäntäkoulun omaisuus

TIlat tarjoavan koulun omaisuutta tulee käsitellä huolellisesti. Aiheutuneista vahingoista on ilmoitettava heti opettajalle. Oppilas on velvollinen korvaamaan koulun omaisuudelle aiheuttamansa vahingot.

Kaikkien kouluyhteisön jäsenten on kiinnitettävä erityistä huomiota koulun siisteyteen. Omia roskia ei saa jättää koulun alueelle tai luokan roskakoriin.

Ulkoalueilla toimitaan kunkin toimipisteen isäntäkoulun ilmoittamien sääntöjen mukaisesti. Esimerkiksi Concord West -koulun ja NSW:n Opetusministeriön ohjeen mukaan koulun pihalla olevaa kiipeilytelinettä ei ole lupa käyttää, sillä se ei ole käyttösopimuksen piirissä, ja siinä mahdollisesti tapahtuneet onnettomuudet voivat aiheuttaa hallinnollisia ja juridisia ongelmia.

Oppilaiden ilmoittautuminen kouluun

Vanhempien tulee täyttää jokaisesta oppilaasta henkilötietolomake ja henkilötietojen luovutuslomake.

Huoltajan tulee kertoa opettajalle lapsen terveyteen (esim. allergia, astma, epilepsia, diabetes ym.) tai kehitykseen liittyvistä asioista, jotta opettaja osaa huomioida lapsen yksilölliset tarpeet.

Kouluun saapuminen, poistuminen ja poissaolot

Koulukerrat alkavat aina täsmälleen ilmoitettuun aikaan. Perheiden toivotaan saapuvan paikalle ajoissa, hyvien käytöstapojen mukaisesti. Myöhästyminen keskeyttää aina muun ryhmän toiminnan.

Opettajalle on ilmoitettava, jos vanhempi aikoo poistua koululta koulukerran aikana. Opettajalle on ilmoitettava myös, jos lapsen hakijana hakee koululta joku muu kuin henkilö, joka tuo lapsen tunnille. Koulupäivän päättyessä huoltajan tai varahakijan tulee noutaa oppilas koulusta ajoissa.

Talitinttien opettajat eivät saa päästää oppilaita poistumaan yksin ryhmätilasta.

Vanhempien velvollisuus on ilmoittaa oppilaan poissaolosta etukäteen. Poissaoloista ilmoitetaan tekstiviestinä oppilaan ryhmän opettajalle tai toimipisteen Whatsapp-ryhmässä. Opettajat suunnittelevat etukäteen koulupäivän sisällön. Heidän on tärkeä tietää, kuinka monta lasta on kullakin koulukerralla paikalla.

Oppilaat ovat koulun alueella vanhempien tai varahakijan vastuulla sekä ennen että jälkeen oppituntien.

Tapaturmista ilmoitetaan viipymättä koulun opettajalle tai holhoojalle ja annetaan tarvittava ensiapu.

Oppilas ei saa tulla sairaana kouluun. Jos oppilas tulee sairaaksi kesken opetuksen, opettaja ilmoittaa siitä välittömästi huoltajalle tai varahakijalle, ja oppilas tulee hakea koulusta pois mahdollisimman pian.

Työrauhan ylläpitäminen

Jokainen vanhempi vastaa oman lapsen osaltaan siitä, että luokassa ja pihalla on työrauha. Ketään kohtaan ei käytetä loukkaavaa kieltä eikä kiusata tai vahingoiteta toista. Kaikissa tilanteissa käyttäydytään hyvien tapojen mukaisesti.

Kurinpito ja rangaistukset

Jos oppilas ei noudata koulun järjestystä tai käyttäytyy sopimattomasti, häntä voidaan ojentaa kurinpitokeinoin (seuraavassa järjestyksessä):

• Opettaja poistaa oppilaan luokasta jäljellä olevan oppitunnin ajaksi.

• Johtokunnan puheenjohtaja tai opettaja antaa oppilaan vanhemmille suullisen varoituksen koulukäyttäytymisestä.

• Yhdistyksen puheenjohtaja antaa oppilaan vanhemmille kirjallisen varoituksen.

• Koulua ylläpitävän yhdistyksen johtokunta voi erottaa oppilaan määräajaksi tai pysyvästi

Koulupäivän peruuntuminen

Jos koulukerta joudutaan perumaan, siitä ilmoitetaan tekstiviestillä ja/tai WhatsApp-ryhmässä.. Jos ryhmän oma opettaja on poissa, Suomi-koulu pyrkii järjestämään paikalle sijaisopettajan.

Ruokien tuominen kouluun

Pähkinöitä ja pähkinää sisältäviä ruokia ei saa tuoda kouluun, ei myöskään buffet-myyntiin.

Kadonnut tai vahingoittunut omaisuus

Koulu ei vastaa kadonneesta tai vahingoittuneesta omaisuudesta. Rahaa tai arvoesineitä ei ole syytä tuoda kouluun.

Lukuvuosimaksu

Sydneyn Suomi-koulu toimii kalenterivuoden mukaan. Koulumaksu on suoritettava eräpäivään mennessä.

Suomi-Koulu ei palauta koulumaksua, mikäli oppilas keskeyttää Suomi-koulun ennen maksetun kauden loppumista.

Jäsenen eroaminen tai erottaminen

Jäsenet voivat erota Suomi-koulun taustayhdistyksestä ilman muodollista menettelyä. Koulunsa kesken lukukauden lopettavan oppilaan on kuitenkin ilmoitettava asiasta puheenjohtajalle.

Yhdistys voi erottaa jäsenen, joka on rikkonut yhdistyksen sääntöjä tai päätöksiä tai joka on muutoin vaikeuttanut yhdistyksen toimintaa. Jäsenen erottamisesta päättää yhdistyksen kokous 2/3 määräenemmistöllä paikalla olevista maksaneista jäsenistä.

Jos Suomi-Koulua käyvän oppilaan vanhemmat eivät huolehdi lukuvuosimaksujen tai muiden yhteisesti sovittujen osallistumismaksujen suorittamisesta, on ensisijaisena perintäkeinona huomautus. Suorituksen edelleen viivästyessä asiaa voidaan sovitella, ja viimeisenä keinona Suomi-Koulu voi erottaa oppilaan, jonka lukuvuosimaksua ei ole suoritettu viimeistään kuukauden kuluessa huomautuksesta. Erottaminen voi olla pysyvä, tai voimassa toistaiseksi, kunnes lukuvuosimaksu on suoritettu. Oppilaan erottamisesta päättää johtokunta perustussääntöjen mukaisesti.